Onderwerpen

Friday, November 7, 2014

Gruwelijk lekkere cake zonder melk en rijsmiddelen

Zoals beloofd op facebook post ik hier het recept voor de mega lekkere cake die ik deze week maakte. Ik wilde testen of ik een lekkere cake à la Rosa kon bakken zonder melk en het E450 ingrediënt. Ik mag het niet meer en zowel melk als E450 (rijsmiddelen) zitten in heeeeel veel baksels. Check de pepernoten verpakkingen of de cake mixen in de supermarkt maar eens!
Het zit onder andere in het bakpoeder wat je gebruikt om de baksels te laten rijzen en aangezien ik dat altijd gebruik bij het bakken van een cake. Het was even zoeken en puzzelen met de verhoudingen, maar het is me gelukt een heerlijke cake te maken met ingrediënten die ik wel mag hebben. Het is een aanrader hoor en gezien het feit dat de cakes al weer bijna op zijn (binnen een dag!!), mag ik concluderen dat dit recept ook bij de rest van mijn familie en wat vrienden in de smaak valt. Dus als je tijd hebt dit weekend....


Heerlijke cakes met een lekkere structuur en dankzij de framboos een
beetje friszoete bite. Yum!


Wat heb je nodig voor twee cakes?

Droge ingrediënten:
400 gram spelt meel (supermarkt of bio winkel)
200 gram bruine basterd suiker
150 gram rietsuiker
100 gram oats
4 mespuntjes kaneel
2 mespuntjes zeezout

"Natte" ingrediënten:
2 repen witte chocolade (bio winkel of online)
7 eieren, waarvan het eiwit en eigeel separaat worden toegevoegd
450 ml havermelk/oat milk (supermarkt of bio winkel)
300 ml zonnebloemolie

Extra:
bakje frambozen
handvol walnoten

Materiaal:
oven
2 mengkommen
een handmixer
een garde
2 cakevormen
weegschaal of maatbekers
2 glazen kommen


Zo gingen de cakes de oven in.

Hoe ga je de cakes maken?



Allereerst verwarm je de oven op 160 graden (elektrisch)
Dan doe je alle droge ingrediënten bij elkaar mengen in 1 mengkom.
Dan ga je de witte chocolade smelten au bain marie (langzaam) of in een glazen kom in de magnetron (in een pannetje gaat het bij mij altijd mis).
In de andere schaal meng je de zonnebloem olie en havermelk/oat milk met elkaar. Het is tijd om de eieren te splitsen. Het eiwit vang je op in de tweede glazen kom en het eigeel doe je bij de zonnebloemolie en /havermelk/oat milk. Dit mengsel ga je goed door elkaar roeren en voeg je daarna toe aan de droge ingrediënten. Dan doe je er de gesmolten chocolade erbij en roer of mix je dit even rustig door het mengsel.
Het eiwit in de andere kom klop je tot het een beetje dikker en ondoorzichtig is geworden. Dan doe je ook dit bij de andere ingrediënten en mix je het tot het een klont vrij mengsel is. Dat mengsel roer je nog even rustig door met een garde, terwijl je er stukjes walnoot en frambozen aan toevoegt.
De mix is nu klaar en mag in de cakevormen gegoten worden.


Zo kwamen de cakes de oven uit.

De cakes bak je de eerste 30 minuten op 160 graden. Daarna zet je de oven op 150 graden en bak je ze nog eens 30 minuten. Vanaf dan even blijven controleren hoe gaar ze zijn. Bij mij duurde het nog eens 30 minuten tot ze echt goed gaar waren. In totaal was de baktijd bij mij dus 1,5 uur. Niet zo snel, maar wel nodig omdat ik geen rijsmiddelen had toegevoegd.

De frambozen en walnoten zijn tijdens het bakken meer naar de boven rand gestegen.




Waarom geen rijsmiddelen? Simpel.  Ik mag het niet hebben omdat ik er (blijkbaar) allergisch voor bent. Net als voor melk. E450, waaronder bakpoeder ea zijn over het algemeen chemische stoffen om cakes, taart en brood een sponseffect te geven. Er zit een heel scheikundig verhaal achter over zuurstof en vocht enzovoorts, maar het komt er op neer dat baksels zonder rijsmiddelen minder lekker van structuur zijn.Gelukkig zijn er genoeg manieren om lekker te bakken zonder deze producten. De methode in deze cake zit hem in de manier waarop en hoeveel eieren je toevoegt. Door het eigeel van het eiwit te scheiden en het eiwit wat op te kloppen, krijg je een natuurlijker methode om de cakes toch de lekkere fluff te geven. Dus dat!

De cakes zijn goed gerezen ;-)...


Smakelijk eten!!!






Good things are closer than you think


Sweet greets,
Rosalie


No comments: