Onderwerpen

Friday, June 6, 2014

7 Gezonde ontbijtjes en meer!

Mensen die itisgoodinmyhood op instagram volgen zien regelmatig een foodpic voorbij komen. Wij houden namelijk erg van lekker eten. Maar we houden ook van eten dat ons voedt.
Voor mijn gezondheid is het superbelangrijk dat ik let op wat ik eet. Te veel verkeerde suikers worden gelijk afgestraft en niet alleen met een dikke bil, nee ik voel me er gewoon beroerd door. Ik at altijd al gezond en heel bewust, maar ik ben nu inmiddels een maand heel consequent schoon aan het eten, met resultaat. Ik voel me beter en heb veel minder last van mijn darmen. Daarvoor cheatte ik meer dan nu, vooral met brood met hagelslag erop en vond ik het lastiger goed te ontbijten omdat sinds ik kinderen heb mijn honger 's ochtends soms ver te zoeken is. Ik had vaak suikerpieken, cravings en mijn buik deed altijd pijn.


Mijn ontbijt vandaag: sinaasappel, banaan, annanas, galia meloen en 
abrikoos met een super juice sapje met sinaasappel, wortel en gember.
Gisteravond at ik een tompouche met de kinderen in verband met de 4-daagse.
Ik was hier zooooo misselijk van dat ik vandaag echt heel erg behoeft had 
om te cleanen met fruit.


Omdat ik het  vooral 's ochtends lastig vindt om clean te eten, heb ik nu standaard de ingrediënten in huis die snel en gemakkelijk voor een lekker en gezond ontbijtje zorgen. Het leek mij leuk om een aantal ontbijtjes te delen, zoals ik dat ook op instagram regelmatig doe. En ook wil ik een ingrediëntenlijst delen van voedingsmiddelen die ik standaard in huis heb, zodat ik de neiging weersta om 's ochtends al te cheaten.


Een weekje ontbijten met Roos ziet er zo uit

Zondag
Lekker ontspannen een café latte en water met munt drinken en een gezonde pannekoek eten met: 1 heel ei, 2 eiwitten, een handvol havermout, tijmhoning, kokosolie, kokosrasp en walnoten. 

 Maandag
Wakker worden met langzaam in water gekookte haver en spelt 
met stukjes peer en wat kaneel. Looks gross, tasts sweet!

Dinsdag
Starten met een café latte voor de pep, een fruitjuice, kokos, 
banaan en sinaasappel.

Woensdag
Voor ik naar de Yoga ga een bakje Yoghurt met spelt muesly, cacao stukjes ,
walnoten, kokosrasp, tijmhoning, chiazaad  en banaan.
 Donderdag
Geen trek, maar toch een banaan en peer als ontbijt.

Vrijdag
Vandaag at ik alleen fruit, maar in verband met mijn fysiotraining eet ik meestal dit.
Yogurtje met hennepzaad, gojibessen zonder en goijbessen met cacao, tijmhoning,
ciazaad, walnoten, Special K noten muesly. Nom Nom vitamins!!

Zaterdag
Weer die lekkere pannekoek van https://www.facebook.com/fitfabulousconcepts
Nu met verse jus, mango, aardbei, peer, banaan, sinaasappel en appel.

Close up van de pannekoek maar hier met noten en kaneel.

 En soms....
Hier een standaard Special K muesly, pompoempitten, walnoten, chiazaad, 
tijmhoning met yoghurt mixje. Deze eet ik het vaakst.

Tip:
Water drinken is echt het beste, maar soms zo saai! Voeg er fruit aan toe. Schijfjes citroen, sinaalappel of wat aardbeien en druiven. Maar ook muntblaadjes zijn heerlijk! Om ook onderweg wat lekkers te drinken bij je te hebben kun je een takje munt met blad in je flesje bij het water doen. Yummy!!

Muntwater on the go!!

Vind je het net als ik lastig om 's ochtends te verzinnen wat je moet eten en heb je de neiging weer naar een standaard bammetje te graaien?? Focus!! Kijk eerst in de kast naar je gezonde ingrediënten! Denk er aan dat je jouw lichaam wilt voeden niet vullen!!
Zorg er dus voor dat je altijd wat basis ingrediënten in huis hebt, zodat je niet kunt cheaten of de verleiding gemakkelijker weerstaat.

Ingrediënten die ik standaard in huis heb


- walnoten
- halfvolle of magere yoghurt
- bananen
- appel
- spelt cruesly
- havermout
- spelt
- chiazaad
- eieren
- kaneel
- kokosrasp
- kokosolie
- biologische tijmhoning
- Humus arabia
- cacao brokjes (de kleine)

Al deze ingrediënten heb ik in het winkelcentrum om de hoek gekocht. Dat kun jij dus ook!

Overige ingrediënten voor de afwisseling


- alle andere soorten fruit
- special K muesly noten
- andere noten
- goji bessen
- kokosschaafsel
- hennepzaad
- biologisch volkorenmeel


Ik probeer mijn ontbijtjes zoveel mogelijk af te wisselen, maar ik merk dat ik het best functioneer op een noten/muesly mengsel met yoghurt, chiazaad en wat honing. Daar zitten natuurlijk genoeg koolhydraten in, maar in deze vorm krijg ik niet de suikerpiek en heb ik ook geen last van mijn darmen, wat ik bij de boterham met hagelslag en boter weer wel heb. Eigenlijk komt het er op neer dat je het een en ander moet proberen en ondertussen goed luistert naar je lichaam.


good things are closer than you think



Gezonde groet,
Rosalie


1 comment:

Jolet said...

Ziet er heerlijk uit! Ik neem zelf altijd hetzelfde ontbijt; vanille yoghurt met cruesli.