Onderwerpen

Monday, February 3, 2014

What's in a herb??

Aangezien ik eten snel saai vind, zorg ik er graag voor dat maaltijden een beetje te nassen zijn en gezond. DIY maaltijdpakketjes vind ik niks. Ik wil liever weten wat ik binnen krijg, dus mix ik mijn kruidjes zelf. In de loop der jaren heb ik een hoop uitgeprobeerd. Het zelf experimenteren met kruiden is niet zo heel ingewikkeld. Je moet er gewoon mee beginnen en van lieverlee heb je vanzelf wel door wat werkt en wat niet. Omdat een kruid meer is dan alleen maar een smaaktoevoeging, wil ik jullie in dit blog wat meer vertellen over 5 kruiden die ik regelmatig gebruik. Zo kunnen jullie veilig experimenteren en fijn die e-nummer rijke DIY mixjes in de winkels laten staan. Zelluf kruiden is pas echt DIY Cooking. No sweat. Het is easy! Lekker. En gezond! Lees goed door, want ik heb bij elk kruid ook beschreven hoe je het als beauty product kunt gebruiken. Heerlijk, natuurlijk en vers!


What's in Kurkuma?




Kurkuma komt voornamelijk voor in India, waar het zo'n 2500 jaar geleden al als kleurstof werd gebruikt. Tegenwoordig wordt veelal in de Oosterse keuken gebruikt, onder andere in Kerrie gerechten. In verse vorm lijkt het op een gemberwortel. Aan de binnenkant is hij geel. Ik gebruik eigenlijk alleen de poederversie van het kruid.

Gerechten

Kurkuma gebruik ik in mijn chili, rijstmaaltijden en bami maaltijden. Ik wil het ook wel in een spaghetti saus doen, maar niet altijd. Ik houd zelf niet van kerrie, maar daar wordt dit kruid ook veel in gebruikt.

Geur en smaak

Ik vind de geur en smaak typerend. De smaak is vol en kruidig, een beetje peperig. De geur is kruidig en een beetje weeïg. Ik kan daar niet altijd goed tegen. In gerechten komt de smaak heel anders uit. Het geeft een diepere smaak aan de ingrediënten in je gerecht. Ik gebruik per maaltijd van 4 personen ongeveer een halve theelepel in combinatie met andere kruiden.

Gezondheid

Kurkuma is een krachtig kruid ter ondersteuning van je gezondheid. Kurkuma heeft een antibacteriële en antiseptische werking. Het heeft positieve effecten op de vetstofwisseling en er is ook aangetoond dat het verschillende soorten kanker voorkomt. Het werkt ontstekingsremmend, dus ook voor mensen met reuma, artritis, huidproblemen of luchtwegproblemen echt een aanrader.

Beauty

Je kunt kurkuma goed verwerken in beauty producten, zoals in een masker, een scrub of een reiniging. Het is goed voor je huid, geeft niet af op de huid en maakt de huid zachter. In beautyproducten kun je het goed combineren met andere ingrediënten als kwark, honing, yoghurt. Meng dit bij elkaar en smeer jezelf er mee in. Laat het intrekken. Masseer na 10 minuten je gezicht goed in en je bent lekker gescrubd en hebt een mooi, zacht gelaat. NB met een beetje basterdsuiker erbij, is het scrubby effect nog groter.



What's in djahé?




Djahé is gedroogde en gemalen gember. Gemberwortel groeit in onder andere China, Indonesië en India. Het is een sterk fris ruikend worteltje. In de sushi bar krijg je het altijd in combinatie met soya saus. Het is dan flinterdun gesneden en in een soort aroma bewaard. Je mag het dan lekker rauw eten. Ik gebruik zowel de verse gember als de poeder variant.

Gerechten

Djahé kun je eigenlijk overal in verwerken. Ik gebruik het in ieder geval altijd in mijn rijstmaaltijden. Maar ik heb ooit ook geconfijte snoepjes van verse gember gemaakt. Ook in koekjes en cake en zelfs thee komt djahé heerlijk tot zijn recht. Kan nooit mis gaan.

Geur en smaak

De geur is fris, prikkelend en de smaak ook. In een maaltijd werkt het verzachtend en verfrissend tegelijk. Het is heel goed te combineren met andere kruiden. In de oosterse soep laat ik de gember lekker lang trekken, maar ik haal hem na het koken wel gelijk eruit. Anders wordt het te zoetig en overheersend. Ik gebruik per maaltijd van 4 personen ongeveer een halve tot een hele theelepel in combinatie met andere kruiden

Gezondheid

Net als Kurkuma heeft ook Djahé een antibacteriële werking. Het verbetert de koolhydraat-vetstofwisseling en werkt glucose verlagend. Het helpt bij maagklachten en misselijkheid.

Beauty

Je kunt gember of djahé heel goed verwerken in beauty producten. Het werkt verfrissend en ontstekingsremmend. Een masker of scrub met gember maakt je zo weer wakker! Meng het met honing en dikke yoghurt. Laat het lekker intrekken, smeer het na 10 minuten goed over je gezicht uit en je bent weer good 2 go!



What's in kaneel?


Kaneel kennen we allemaal wel, omdat dit kruid in de Nederlandse keuken ook regelmatig gebruikt wordt, met name in de zoete keuken omdat kaneel zoet van smaak is. Kaneel komt van een tropische boom. Meestal gebruik je het in gemalen vorm en soms in staafjes vorm.

Gerechten

Kaneel kan heel goed in curry's en oosterse gerechten. Maar persoonlijk gebruik ik kaneel voornamelijk in cakes, taart en drankjes. Wat ook heel lekker is, is yoghurt met in een pannetje gefruite appeltjes met kaneel erover. Je hebt geen suiker meer nodig om van een heerlijk zoete traktatie te genieten. Of doe een snufje kaneel in je koffie. Je maakt de koffie dan niet alleen lekkerder, maar ook gezonder.

Geur en smaak

De geur is warm en zoet. Bijna iedereen houdt van kaneel, omdat het van nature zoet is. Het wordt dan ook veelvuldig in zoete gerechten en baksels gebruikt. Ook in kaarsen en kauwgum geeft kaneel een heerlijke geur en smaak af. Kaneel thee of thee met andere kruiden en kaneel erbij, is zeer populair.

Gezondheid

Kaneel bevat mangaam en calcium. Het zoete kruid is goed voor je brein, gaat vorming van kankercellen tegen, stopt groei van bacteriën, is goed voor de bloedsuikerspiegel, bij verkoudheid, maag- darmproblemen en artrose.

Beauty

Kaneel kun je ook heel goed als natuurlijk beauty kruid gebruiken. Je kunt er een masker van maken met honing erbij. Kaneel stimuleert de bloedsomloop en honing werkt antibacterieel. Je kunt het in je haar doen in combinatie met ei en honing. Je kunt het op je lippen gebruiken met vaseline of als anti-rimpel product waardoor je lippen voller gaan lijken en je rimpels juist wat minder. Je kunt het voor je mond odeur gebruiken door op een staafje te knabbelen. In de toothy tabs van Lush zit bijvoorbeeld ook kaneel. Kaneel schijnt ook niet geliefd te zijn onder de muggen, dus als je lemongrass mengt met kaneel en rozemarijn in een olijfolie en je zelf daar mee insmeert, heb je niet alleen een lekker geurende en voedende bodyoil, maar blijven de muggen ook van je af.


What's in Sereh?





Sereh of serai is de maleise naam voor citroengras. Het is een stevige grassoort, uit Indonesië, dat een frisse citroen smaak en geur geeft. Je kunt het in stengelvorm of in gedroogde poedervorm kopen in de supermarkt en toko. In poedervorm is het beige van kleur en ruikt het niet zo sterk meer naar citroen als de stengels. In oosterse vlees en rijst gerechten wordt het heel veel gebruikt.

Gerechten

De citroengras gebruiken wij altijd in stengelvorm in de oosterse soepen of vlees maaltijden. Maar ook als ik zelf pandanrijst maak, gooi ik een stengel sereh in de pan. Als ik nasi of gekruide rijst maak, dan gebruik ik de poeder variant. Ik gebruik meestal een halve tot een hele thee lepel sereh in een maaltijd voor personen. Ook mijn chili krijgt sereh. In combinatie met alle andere oosterse kruiden die ik gebruik komt de poedervorm het lekkerste uit, omdat ik zo beter kan doseren en ik minder hoef op te letten of de smaak niet te sterk wordt. Kook je met de stengel, dan moet je blijven proeven of de maaltijd niet te citroenig wordt.

Geur en smaak

De sereh in poedervorm is licht citroenig van geur, maar vooral warm. Ik vind het een beetje op de kurkuma geur lijken, al zijn de smaken van deze kruiden echt heel anders. De smaak van de sereh is fris. De verse sereh is heel fris en citroenig. Je proeft wat je ruikt.

Gezondheid

Sereh is een goed middel als thee bij maag en darm problemen, bij hoofdpijn of bij griep. Het wordt ook in etherische olie verwerkt tegen acné. De olie werkt tevens spierontspannend en is goed voor de bloedsomloop. Het is een goed middel ter voorkoming van darmkanker en ook wordt het als anti-depressivum gebruikt.

Beauty

Sereh heeft een antiseptische werking en de olie van de plant wordt dan ook vaak gebruikt in producten tegen onzuiverheden. Je kunt het zelf ook op die manier gebruiken door het onderste deel van de stengel in een vijzel te vermalen of door het tot moes te pureren met een staafmixer. Doe het dan in een olie van tijm en smeer de plekjes er mee in. Of doe het in een kwark met honing en munt en smeer je gezicht er mee in. Dat is verfrissend en reinigend tegelijkertijd



What's in kruidnagel?




Kruidnagel. Oh how I love kruidnagel. Vooral in combinatie met kaneel en kardemom in mijn thee. Yum. Kruidnagel komt oorspronkelijk van de Molukken. Hubby is een Molukker, dus ja ik ben bevooroordeeld. Kruidnagel wordt veelal in stoofgerechten gebruikt en in aroma's. De kretek cigaret bevat ook kruidnagel, vandaar het geknetter. De meeste mensen kennen kruidnagel als een klein gedroogd bloemknopje, maar je kunt hem ook in poedervorm krijgen.

Gerechten

Kruidnagel gebruik je het best in de gedroogde bloemknopjes variant in een vleesgerecht. Vooral met rundvlees in een lekkere smoor, komt dit kruid goed uit. Verder kun je hem ook in je zoete gerechten doen, in koekjesmixen, stoofpeertjes of cake en taartmixen. Of in je thee of glühwein. Ook bij rode kool wordt vaak een kruidnageltje meegekookt. En doe hem bij de zuurkool. Ook lekker. Gebruik alleen niet te veel van het kruid. Ga eens testen wat jouw smaak hierin is.

Geur en smaak

De geur van kruidnagel is warm, kruidig en zoet. De smaak lijkt op de geur. Het is een zeer herkenbaar kruid kwa geur en smaak. Het geeft wel heel veel smaak en aroma af, dus weer niet te scheutig er mee.

Gezondheid

Kruidnagelolie wordt veel gebruikt in de gezondheidsindustrie, met name in de tandheelkunde. Er zit heel veel mangaan, calcium, magnesium  vitamine c en vitamine k in. Kruidnagel werkt verdovend, dus bij de ouderwetse tandarts wordt de olie als verdoving gebruikt, maar ook bij moderne tandartsen kun je het kruid verwachten in bijvoorbeeld medicijnen bij een wortelkanaalbehandeling. Het werkt ontgiftend en ontstekingsremmend dankzij eugenol en flavonoïden. Het kruid werkt als een anti-oxidant en heeft kankerwerende eigenschappen.

Beauty

De tandarts gebruikt het kruid vanwege de ontgiftende werking en ook de toothy tabs van Lush bevatten kruidnagel. Je kunt met dit kruid dus heel prima een lekker mondwatertje maken door de kruidnagel in warm water te zetten en zo'n 6 uur te laten trekken. Warm het water tussentijds weer even op, het mag niet koken. Eenmaal klaar, kun je er mee spoelen. Vooral bij ontstekingen van je tandvlees is dit een heel fijn natuurlijk middeltje. Je kunt het ook als pijnstillende olie gebruiken, door olie van de kruidnagel te mengen met andere verzachtende oliën zoals lavendelolie, sint-janskruid olie en eucalyptus olie. Wil je zelf olie maken, kijk dan eens hier http://nl.wikihow.com/Etherische-olie-maken.



Zoals je merkt zijn kruiden meer dan een smaakmaker. Ze doen wat met je en voor je.
Toen ik bijna klaar was met dit blog vond ik dit artikel op leerwiki:
http://www.leerwiki.nl/Super_anti-aging_kruiden.
4 van bovengenoemde kruiden staan er in de top 7! Hoe goed is dat??

Dus mensen, ga lekker experimenteren met de kruiden, eet je gezond en smeer je gezond!


Good things are closer than you think

Sweet greets,
Rosalie

No comments: