Onderwerpen

Thursday, February 13, 2014

DIY: Light my Dip Dye Candle!


Het is inmiddels zo 2012-2013, maar ik ben nog steeds fan van Dip Dye. En aangezien romantiek en gezelligheid samengaan met kaarslicht, bedacht ik mij dat het nu wel leuk is om eindelijk die Dip Dye Candle DIY te gaan doen. Leuk om zelf op te branden aankomend weekend en een paar kaarsen weg te geven aan onze Valentijntjes. Why Not?!

Micah en ik gingen gisteren aan de slag. We hebben twee technieken gebruikt, omdat ik ze beiden wilde testen op DIY gemak en DIY veiligheid. Het is easy!

Manier 1: De Dip Dye met verf
Manier 2: De Dip Dye met gesmolten kaarsvet en wasco.

Lees verder voor de How 2.

Come on baby light my fire!

Tools 4 Dip Dye school

How 2 Dip Dye kaarsen met verf


Benodigd:
  • kaarsen
    (ik heb budgetkaarsen van de blokker gebruikt)
  • verf op waterbasis
    (ik heb mijn crea verf gebruikt, gekocht bij o.a. het Kruitvat en de V&D)
  • kwasten
  • bakpapier
  • watjes of wattenschijfjes
  • een pallet om de verf op te doen


Teamwork!!

How 2


Allereerst bedek je het onderste deel van de kaars met verf. Doe er een lekker dikke laag op.




Dep dan de verf egaal met een wattenschijfje en dep langzaam naar boven. De verf wordt steeds lichter waardoor je het Dip Dye effect krijgt.




Leg de kaars(en) op het bakpapier te drogen.





Geniet van het resultaat!




Wat vind ik er van?


Deze manier van Dip Dyen van kaarsen is eenvoudig, snel en veilig. Je kind kan de was doen. Let er wel op dat de verf ECHT niet ontvlambaar is!!! Dit staat achterop de verpakking van de verf.
Het resultaat is mwa. Ik denk dat je dit vaak moet doen om echt het Dip Dye effect wat ik mooi vind uit je mouwen te schudden.


Micah kon heel goed meehelpen bij deze DIY

How 2 Dip Dye kaarsen met kaarsvet en wasco


Benodigd:
  • kaarsen
    (ik heb hier ook de budgetkaarsen van de blokker gebruikt)
  • wasco
  • pan
  • fornuis
  • bakpapier
  • wegwerp lepel van hout, een roerspaan of een gewone lepel
    (je kunt het resterende kaarsvet aan de lepel na afloop met heet water wegspoelen)
  • eventueel kartonnen wegwerpbekers

How 2


Doe 1 of 2 kaarsen in een pannetje en zet dit op een laag vuur. Doe er gelijk een stuk gekleurde wasco bij. Beiden gaan door de warmte smelten.


Ik deed de wax er veel later bij, maar dan smelt de boel niet goed samen.
Met de tweede kleur ging het een stuk beter toen ik de kleurwax er gelijk bij liet smelten.


Als alles gesmolten is, roer je de kleurstof van de wasco goed door het kaarsvet. De pan mag van het vuur af.




Als het kaarsvet wat is afgekoeld, maar nog niet is gestold, dompel je de onderkant van de kaars in het vet. Doe dit zo ver mogelijk en trek hem uit het vet. Laat het afkoelen (dat gaat heel snel dus ik heb hier geen foto's van kunnen maken).

Dompel dan weer de kaars in het vet, maar iets minder diep dan de eerste keer. Trek hem er snel weer uit en laat weer afkoelen.

Herhaal dit, tot je zelf vindt dat de kaars naar wens is. De bedoeling is dat door de onderkant meerdere malen in het kaarsvet te dompelen, deze steeds donkerder wordt en door het steeds minder diep er in te dompelen, de bovenlaag het lichtst blijft.

Wacht tot de kaars wat afgekoeld is voor je hem verder laat uitharden op het bakpapier.




En ook bij deze kaarsen: geniet van het resultaat!





Tip

Ik heb het gesmolten kaarsvet in twee op elkaar gestapelde kartonnen wegwerpbekers gedaan, zodat ik een diepere bodem had om de kaarsen in te dompelen, zonder dat ik eerst 10 kaarsen hoefde te smelten. Het kaarsvet wordt heel erg heet. Wees dus heel voorzichtig met het overgieten en let er op dat de bekers ook tegen deze hitte bestand zijn.


Weetje

Kaarsvet wordt vloeibaar bij een temperatuur van 45-60 graden. Maar let op dat je bij de pan blijft als je het vet opwarmt en je hem direct na het smelten ook uitzet. Als de temperatuur van het vet 370 graden bereikt, kunnen namelijk steekvlammen ontstaan in verband met gasvorming. Dat moet je niet willen.

Wat vind ik er van?


Deze manier van Dip Dyen van kaarsen is niet heel veilig vind ik zelf, maar geeft wel het mooiste en meest subtiele Dip Dye resultaat. Ik was met mijn zoontje aan het Dip Dyen, maar bij dit verhitte klusje heb ik hem weggestuurd. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Verder is het niet zo gemakkelijk je pan schoon te krijgen. Ik heb heel heet water gebruikt, maar ik kan daar mijn handen niet in houden om de pan met sop schoon te schuren. Ik heb dus wel even moeten schuren om hem schoon te krijgen. Maar dat lukte dus uiteindelijk wel. Kwa tijdsinspanning, gaat deze manier van Dip Dyen dus ook iets meer kosten. Maar dan heb je wel serieus mooie kaarsen!!

Wax Dip Dye versus Verf Dip Dye

Steken jullie ook een DIY Dip Dye kaarsje aan???




Good things are closer than you think


Sweet greets,

Rosalie





No comments: