Onderwerpen

Tuesday, December 31, 2013

Opgeruimd staat netjes: een plan voor een opgeruimd huis & hoofd

Re-organize You





Het jaar is weer bijna voorbij. Het is weer gevlogen die tijd. Maar wat heb ik veel gedaan in 2013. Veel meegemaakt. Veel beleefd. Veel geleerd. Nu is het tijd om te resumeren.

Ik ben altijd wel van de opruim. Ik haat rommel en viezigheid. Stof is ook niet mijn vriend. Ik kan niet functioneren in een chaos. Daar wordt mijn hoofd ook een chaos van. Ordenen helpt.
In de loop van de jaren heb ik al menig boek gelezen over het ontwarren van wanorde in hoofd en huis. Ook in mijn vakgebied (P&O & Marketing & Communicatie)  wordt je platgegooid met strategieën en plannen voor businesses die je ook weer geweldig op je eigen business (huis & hoofd) kunt toepassen. Ik eet die info zowat. Maar ik deel ook graag. Dus hier wat tips & tricks over hoe je snel en effectief jouw chaos kunt wegwerken. Hier mijn reorganize you stappen naar een georganiseerd en vervolmaakt 2014!



Planning maken


Je begint het best bij een goede planning. Een PvA *plan van aanpak* maken mét agenda bij de hand. Dat is in het begin misschien niet de snelste, want je moet er even voor gaan zitten, maar het is wel de meest efficiënte en duurzaamste manier van het wegwerken van je chaos. Of het nu over jezelf of je huis gaat.

Wees slim, plan!



Doelen stellen


Chaos ontwarren en plannen lukt echter alleen bij het nadenken over wat je wilt bereiken. Een doel stellen dus. Daar kun je lang over doen als je perfectionistisch bezig wilt zijn, maar dan stagneer je. Begin bij een simpel doel of meerdere kleine doelen. Dan kun je ook snel van start. Dat fine-tunen komt later wel. Het voelt het lekkerst als je van start gaat en je je doel bereikt. Dat smaakt naar meer. Maak daarom een planning met een korte termijn doel, een middellange termijn doel en een lange termijn doel. Zet kruisjes in je agenda van 2014 op momenten waarop je wilt bepalen hoe ver je staat in het behalen van je doelen. Dat houdt de boel lekker op gang en je kunt jezelf dan ook een schouderklop geven als je hebt gezien dat je al weer zoveel stappen verder bent. Ook belangrijk is dat je niet alleen vervelende doelen stelt. Geef jezelf ook persoonlijke, leuke doelen om op te teren. Dat houdt het ook gezellig.


Wees slim, stel doelen!

Beschikbare middelen check

Geld-tijd-ruimte, dat zijn toch de drie meest noodzakelijke dingen die je nodig hebt bij het ontwarren van chaos in huis en hoofd. Hoe stom of saai dat soms ook klinkt. Bijvoorbeeld:

Ruimte:
Heb je te weinig ruimte in je huis, waardoor het een chaos is? Kijk dan hoe het zit met je kastruimtes. Kun je hier iets aan veranderen? Kun je spullen wegdoen? Heb je een groter huis nodig?

Geld:
Voor (grote) veranderingen heb je meestal ook geld nodig. Zelfs voor opbergdozen heb je geld nodig. Bedenk of je dit beschikbaar hebt voor wat jij wilt bereiken. Heb je geen geld beschikbaar? Kijk dan wat je kunt doen om je chaos te ontwarren zonder een cent uit te geven. Het wegdoen van spullen is de meest voor de hand liggende oplossing. Maar soms kun je ook spullen ruilen. Of vraag rond bij kennissen, familie, vrienden. Misschien doet iemand wel kasten weg, of opbergdozen.
Bij chaos in je hoofd heb je misschien wel externe hulp nodig wat ook geld kost. Kijk eens of er in je zorgverzekering misschien een zorgvergoeding zit voor externe hulp, workshops of therapie. Bedenk ook dat dit simpel kan. Bij twee maal in de week sporten in een fijn sportcentrum met ontspanningsmogelijkheden bereik je ook al veel meer dan je zelf zou denken... Dit kost ook geld by the way. En tijd.

Tijd:
Rust geeft meestal veel gratis ruimte voor ontwarring van chaos, maar tijd is iets wat hiervoor wel beschikbaar moet zijn. Dat geldt ook voor schoonmaken en opruimen. Het kost tijd. Lukt dat met je huidige planning? Kun je schuiven of kun je iemand inhuren die voor jou dingen gaat doen (geld)?


Dit is een doelen/wensen plannetje. Ik noem het reorganize you, omdat je hiermee in een simpel overzicht de boel en jezelf kunt (her)organiseren.
Ik krijg de afbeelding niet groter, maar copy-paste hem anders als je het niet goed kunt zien. 
Als je hem in exel wilt hebben om hem voor jezelf in te vullen, mail mij gerust!

Zie mogelijkheden

Heb je chaos in je hoofd en heb je hulp nodig bij het ontwarren? Check dan nu de mogelijkheden die bij jou passen voor externe ontwarring. Dat wil niet zeggen dat je gelijk bij een psychotherapeut terecht moet. Soms heb je genoeg aan massage therapie of haptonomie of yoga. Dat kan heel rustgevend werken en je echt weer meer bij je gevoel brengen, waardoor je misschien weer veel beter in staat bent de juiste ontwarrende keuzes te maken.

Heb je chaos in je huis en lukt het jou niet alleen? Check jouw mogelijkheden voor externe bemoeienis. Misschien heb je wel budget voor huishoudelijke hulp? Of misschien kun je wel diensten ruilen? Jij de administratie en iemand anders jouw chaos ontwarren?
Voor je van start gaat, is het gewoon handig om even alle mogelijkheden na te gaan. Je hoeft niet alles alleen te doen en blijf niet hangen op onmogelijkheden dat zorgt alleen maar voor meer chaos. Misschien kun je nog iets leren van een ander?


Planning time managen

Een planning is geen goede planning als je hem niet managet in je agenda. Een paar jaar geleden gebruikte ik aan het einde van een jaar altijd deze planning.
Ik plande wat ik wilde doen en wat ik moest doen voor een heel jaar. Dit schema hielp me overzicht te houden in jaarplanning, kwartaalplanning, maandplanning en weekplanning. Mijn man liet ik hetzelfde doen. Onder dwang haha. Grapje. Het leek mij zinvoller om ieder een persoonlijke en een gezinsplanning te maken. 3 schemaatjes dus. Dan konden we die namelijk met elkaar verenigen. Vooral toen wij net kleine kinderen hadden en we elkaar eigenlijk nog niet zo lang kenden, was dit erg handig en voor mij ontwarrend. Ik kwam anders gewoon niet aan mezelf toe en was alleen maar bezig met moederen, werken en huishouden. Me-time schoot er bij in, net als sport en alle andere dingen die ik leuk vond. Een gezin is nou eenmaal druk, maar dat was ook niet nodig vond ik. Voilà, planning geboren... Het hielp echt.



Hier een A4 met een jaar lang je huishouden georganiseerd.
Ook beschikbaar in exel als je wilt. Mail me.


Met dit schema krijg je overzichtelijk wanneer je persoonlijke activiteiten/wensen wilt en kunt plannen. Door het in een jaarplan te zetten, kun je ergens naar toe werken zowel mentaal, tijdtechnisch als financieel. Ook fijn om die van je partner erbij te houden. Zo zie je ook tijdig of je elkaars wensen niet in de weg zit en je kunt schipperen.


Huishoudelijke agenda

Voor ons huishouden heb ik dankzij de familyplanner een goed inzicht gekregen in hoe vaak we onze huishoudelijke klussen konden en moesten doen. Ik ben namelijk zo'n type dat anders alleen maar aan het poetsen is. Met deze planner, kon ik mezelf houden aan wat op de planning stond en werd ik niet meer geleefd door dwarrelende stofjes. Heel fijn vond ik dat. Ook hielp het om discussies over de taakverdeling te stoppen. Voorheen hield ik de agenda bij. Maar dat vond ik niet prettig. Ik voelde me zo'n bitch die opdrachten uitdeelde. Dat wilde ik helemaal niet en alles alleen doen ging ook niet. Met de planner, stond alles met wederzijds overleg ingepland. Het werd dus geen kwestie meer van wie gaat het doen, maar meer een kwestie van "wanneer ga ik zelf mijn klusje inplannen".

Omdat geen enkele agenda voldeed aan mijn gezinsplanning, heb ik in exel zelf een agenda gemaakt. Die gebruik ik al jaren. Mocht je hem als exel bestand willen ontvangen, mail me dan even. Lekker gemakkelijk, want je kun hem any time aanpassen en printen ;-).


week 1 januari is een feit!

Met deze agenda kan ik alles in 1 overzicht bijhouden en heb ik voldoende plek voor alle gezinsafspraken, things 2 do, het menu enzovoorts.

Just do it!

Je kunt wel eeuwig blijven plannen en doen, maar volgens mij kun je er het beste niet te lang bij stil staan. Gebruik een avond met pen en papier hiervoor. Lekker drankje erbij en invullen die planning. Maar daarna is het gewoon echt een kwestie van doen. Als je dingen doet ga je pas echt resultaten zien. Je planning heb je nodig om inzicht te krijgen in wat je moet doen, maar daarna moet je het gewoon gaan DOEN! En check tussendoor ook de resultaten. Daar wordt je blij van. Elke kleine stap is er één. Wees niet te zoet voor jezelf door na elk ministapje een beloning op te eisen, maar vergeet ook niet wat je ondertussen al bereikt hebt. De weg naar anti chaos is al een vette beloning, maar het (willen) zien van de groei en resultaten ook!


Treat Yo Self! Het resultaat van het zelf maken van kaneelbroodjes.
Dit is mijn beloning nadat ik twee dagen lang op mijn knietjes het HELE huis een eindejaarspoetsbeurt heb gegeven. Nom Nom Nom! *kan ik echt van genieten*

Heb een fijn opgeruimd 2014!



Ik ga nu lekker aan de slag met het poetsen van mijn huis, want dat is mijn vaste prik op 31-12: alles moet schoon het jaar uit om schoon het nieuwe jaar te kunnen beginnen!


Good things are closer than you think

Sweet greets,
Rosalie



#plannenenorganiseren#reorganiseren#opruimen#plannen#weekplanning#jaarplanning

No comments: