Onderwerpen

Thursday, December 19, 2013

DIY: de creatieve kerstboom met pompoms en gingerbread mannetjes


Speciale tijden mogen gevierd worden.
Waar het mij om gaat is het SAMEN en de SFEER.
Dat is wat onze kids zullen herinneren als ze het
later over kerstmis hebben.


Ik wilde dit jaar geen groene kerstboom in huis met knalkleuren zoals we die de afgelopen jaren elke keer hadden. Heel leuk hoor zo'n boom met alles er in wat ik en de kids leuk vonden, maar nu wilde ik rustige decoraties. Geen draaiende muziekmobieltjes, geen pauweveren, geen twintig tinten ballen in de woonkamer. Ik wilde iets dat paste bij de kleuren van ons interieur. Licht, luchtig en naturel. Een DIY met de kids gaf tevens de gelegenheid om het kerst-versier-gevoel er bij hen in te houden. Dat decoreren van die boom werd nu dus ingeruild voor het maken van kersthangers met karton, wol en wasi tape. Easy said, easy go. Hier lees je hoe.




DIY in progress.


Pompoms maken


Allereerst zijn we pompoms gaan maken. Ik heb hiervoor 3 knotten wol in huis gehaald, die ik bij de zeeman kocht voor nog geen 5 euro.

Stap 1
Ik heb uit karton 12 cirkels geknipt, met een ruim gat in het midden, in 3 verschillende maten. Ik heb voor de ringen glazen gebruikt om de buitenste ring mee af te tekenen en ronde stempels om de binnenste ring mee af te tekenen. Het knippen was voor de kids te zwaar, dus dat heb ik gedaan. Het draaien van de wol hebben we met zijn drie gedaan.

Heel primitief cirkeltjes afgetekend op een karton in 3 maten en deze uitgeknipt.


Stap 2
Je legt twee ringen op elkaar en draait de wol er strak om heen in meerdere lagen. Hoe meer lagen, hoe voller je pompom.


Wol er om heen draaien. Lekker dik, voor een wollige pompom en dun voor een sprietige pompom.

Ik ga voor wollig. 

Eliorah aan het woldraaien. 

Micah super geconcentreerd. Het lukte hem heel goed zelf! 

We hebben het in etappes gedaan. Hier is Micah weer aan het woldraaien.

Stap 3
Als je klaar bent, knip je in het midden langs de buitenrand.

Knippen over de middenlijn.

Doorgeknipt over de middellijn.


Stap 4
Dan trek je de twee ringen een beetje van elkaar en bind je er een touw strak omheen. Leg er een knoop in. Ik heb het touw langer gelaten en aan de uiteinden nog eens knopen gelegd, zodat ik ze met de ontstane lus kon op hangen.


Schijfjes een beetje van elkaar trekken. 

Touwtje er tussen, strak aan trekken en een knoop erin. Je pompom is klaar. Je kun de schijfjes nu verwijderen. 
Stap 5
Daarna haal je de kartonnen schijven er helemaal af.


Stap 6
Je kunt de pompom nu even in model brengen en langere stukken wat bijknippen. Klaar!!


Beetje bijknippen voor een rond model.


Pompom van dikke wollige wol.

Pompom van dunne wol, dik erom heen gedraaid.

Beetje sprieterige pompom van dunne wol.



Kartonnen Gingerbreadman


Stap 1
Ik heb op bruin verpakkings karton gingerbreadmannetjes in 3 verschillende maten getekend en die uitgeknipt. Deze heb ik gebruikt als malletje om de andere gingerbreadmannetjes mee te tekenen en knippen.


Lading gingerbreadman poppetjes uit karton geknipt in 3 maten.

Stap 2
Deze heb ik uitgeknipt en de kids hebben hun creativiteit met stiften losgelaten op een aantal van deze mannetjes. Heel leuk, maar ik wilde geen carnavals poppetjes, dus ik ben zelf aan de slag gegaan met acrylverf. De kids vonden het gelukkig niet erg, ze vonden het juist heel mooi geworden.


4 kleurtjes voor de Gingerbreadman poppetjes.

Verschillende designs, maar niet te druk.

Laten drogen.

Stap 3
Even een lintje er aan (ikea cadeaulint) en klaar zijn de hangers!


Met duct tape aan de achterzijde cadeau touw van de Ikea vastplakken.

Micah's favoriet.

Eliorah's favoriet.



Onze kerstboom

Zoals ik al zei, wilde ik geen groene kerstboom dit jaar. Ik vond een standaard in de vorm van een kerstboom bij de Ikea voor acht euro. Er kunnen 40 hangers aan. Ik heb er klemmetjes aan gehangen die je bij de gordijn afdeling kunt vinden. Ik had ze al liggen, dus geen idee hoeveel deze nu kosten. De kids hebben me geholpen de DIY pompoms, de DIY gingerbreadman poppetjes, kerstballen van de Hema en houten hangers van label18 (http://www.label18.nl/) die ik ontdekte via Instagram aan de klemmetjes te hangen. Dit hebben we ook in etappes gedaan. Elke dag een beetje. Slow decorating.


Geconcentreerd bezig.

Helpend mama handje.


Samen doen. Meehelpen.

Hier de "boom" toen de DIY gingerbreadman poppetjes nog aan het drogen waren.

Na het diner op school waren de gingerbreadman poppetjes droog en konden de kids ze ophangen.

Super lief ze zo bezig te zien!

Close up hangertjes. Dit de houten hanger van label18. Nice huh!




DIY hangertjes zijn leuk!

De decoratieboom bij daglicht. 40 hangers, waarvan 28 home made.

I am on top of it!


Kroelie (zo noemen wij haar, maar waarschijnlijk heet ze Roxy), is not impressed.



Ook heb ik verlichting aan onze deur gehangen in de vorm van een boom. Hier hangen wij geen ballen aan.

Enlighted!

Verder heb ik in huis een aantal gezellige kerstdeco's geplaatst. Zo zit de kerstsfeer er bij ons goed in, zonder de traditionele boom in huis te hebben gehaald. We zijn er allemaal blij mee en de kids hebben mee kunnen helpen en daar ging het om.

Kerststerren, bambi, rudolf en kaarsjes. 
Hoe kerstig is dit?!

DIY boom gemaakt door Micah!!

Glazen kruisje... Hoort eigenlijk bij Pasen, maar lekker puh ik laat hem staan.


Eliorah was in love met dit boompje en wilde zelfs haar zakgeld inleveren om hem te kunnen kopen...



Hier het instagram filmpje met een korte overview van onze kerst deco's.
http://instagram.com/p/iEuV9-nc8f/


En, hoe vind je het??


Aaah kroelie wil een kroelie!!

Chillax in kerstsfeer.

Micah in een deuk om een videoclip op MTV!! LOL *kon het niet laten deze te plaatsen*


Ik hoop dat jullie ook een leuke kerstsfeer in huis hebben. Ben je er nog niet aan toe gekomen of heb je geen/weinig geld. Denk dan eens aan deze DIY! Je kunt dus voor weinig centjes heel goed een leuke sfeer krijgen!!


Verder gaat het vooral om het samen zijn. Dus heb je geen tijd voor de kerst, neem dan de tijd met kerst. Samen knutselen is zo kerstig!!

Geniet! En heb elkaar lief!


Good things are closer than you think


Ook te vinden op pinterest, instagram, facebook:
http://www.pinterest.com/goodinmyhood/
http://instagram.com/itisgoodinmyhood
https://www.facebook.com/ItIsGoodInMyHood


Sweet greets,
Rosalie

No comments: