Onderwerpen

Sunday, October 13, 2013

Klus diary: klussen in de zomer = genieten in de herfst!

De zomer is al laaaaang voorbij. Echt super jammer. Maar wij zitten lekker droog en warm te genieten van onze opgeknapte benedenverdieping! 

We hebben een super mooie zomer gehad. Ik wist gewoon dat het dit jaar zo moest zijn. We zouden onze woonkamer gaan opknappen en herinrichten en het buitenschilderwerk moest gedaan, wat bij ons een aardige klus is omdat het huis voor 75% uit hout bestaat. Als je eenmaal bezig bent wordt je gretig dus uiteindelijk werd niet alleen de woonkamer, maar ook de keuken, de gang beneden en de gang boven onder handen genomen. Het buitenschilderwerk hebben we laten doen. De rest kwam uit mijn poezelige handjes. Geen idee dus of er nog budget over zou zijn om naar de zon toe te gaan.
Toen mijn man ook nog zijn achillespees scheurde op het strand in Rockanje op de aller aller eerste hete strand dag van het jaar (koud water, heet strand) wist ik het zeker: "wij kunnen niet weg en ik heb zon nodig om het allemaal gereed te krijgen, dus we krijgen gewoon een super zomer in NL!" Ik zei het tegen mijn man en zo geschiedde.



Klussen??

Need I say more??? Dit is dus wat hubby de komende tijd gaat doen ;-)



Ondanks de omstandigheden moet er dus geklust worden Al onze oude meubels en aankleding ging de deur uit. Er moesten subtiele items voor terug komen. Het liefst iets waarmee ik kon schuiven als we visite hadden. Het moest licht worden, maar wel warm blijven. Het moest praktisch zijn, tegen een stootje kunnen, maar niet zo massief ogen. Ik zocht naar noord Europese ontwerpen in een modern en betaalbaar jasje, lichte tinten met wat hout. Liefst Deens. Ik zocht naar een beetje glam, zonder kitch. Ik zocht naar een manier om foto's te hangen, zonder gelijk mijn muren te beschadigen. Ik wilde ruimtelijkheid en knusheid combineren. Een lastige klus in onze niet al te grote living die grenst aan een open keuken. De keuken heb ik uiteindelijk ook aan een restyling onderworpen. Ik had werkruimte nodig en ik heb dat met weinig budget voor elkaar gekregen.


Maar voor je kunt inrichten moet er eerst geschilderd worden. Dus het huis moest leeg. Alles moest gedaan worden: kozijnen, plafonds, muren, de buitendeuren en de houten vloer. Passend bij wat ik wilde werd alles wit (diverse tinten wit) en gaf ik een gestructuurde muur een warme metallic laag. Ik heb het ding wel 5 keer moeten behandelen, maar ik ben erg blij met het resultaat. De kozijnen kregen een parelmoer laag. Wat ook weer een bijzonder verfje is, dat net anders werkt dan andere verfjes. Maar ik ben ook hier erg blij mee. De vloer gaf de meeste stress, maar haalde ook het beste uit mijn lichamelijke kunnen. Wat, een hele vloer handmatig schuren en olien enzo? Ik draai er mijn hand niet meer voor om.

Dit soort borden zie je nu heel veel.
Ik vond deze bij WOONXL in Barendrecht, toen ik bijna klaar was met klussen.
Het past precies bij mijn gevoel op dat moment. Hebben dus!

Dankzij het geweldige weer kon ik met een gerust hart meubilair in onze tuin zetten, tussen het klussen door lekker loungen op onze bank in de zon, het schilderwerk lekker laten drogen zonder angst voor verstikkende dampen en na het schuren van onze houten vloer alles heerlijk laten door luchten. Kuch!

Haha hier kwam ik pas achter nadat ik een halve dag rond had gelopen buiten mijn privé terrein...

Hier wordt dus gewerkt...

Kinderfestiviteiten gingen ook gewoon door, maar wat maakt het uit?
Met dit weer was lunchen op kleden in de woonkamer en in de tuin ook een feest!

Kan ook niet normaal op een stoel zitten...
Vreemd bezoek

Waar ik ook droog en zonnig weer voor nodig had waren een aantal DIY projecten. Ik maakte 3 panelen voor in de woonkamer en trapgat een tv meubel van steigerhout en een speeltafeltje voor onze zoon. Wat had ik een geluk. Mijn man lekker met zijn been omhoog, dus wee zijn andere been als hij ging klagen over mijn kluskwaliteiten, kon ik rustig aan de bak. Ja rustig, met veel lig pauzes buiten in de zon, kreeg ik de klussen zonder stress geklaard, in bikini meestal hahaha. Hoe geweldig is dat! #kan beter emigreren naar Spanje#


Onze tuin is niet zo heel groot, maar het is me gelukt dit 2,50 m bij 65 cm bakbeest te maken
#zonder hulp#

Alles loopt op rolletjes
#herbruikbare meubeldragers#

Het leukste van het klussen vind ik het matchen van kleuren, stoffen en stijlen. Ik wordt echt helemaal blij als het eruit komt te zien met de sfeer zoals ik dat in gedachten had. Ons huis is helemaal van nu met Dip Dye, robuust steigerhout, warme en zachte stoffen, naturel maar glossy kleuren, kleine bijzettafeltjes die je kan verplaatsen naar hartelust, pakkende teksten en mix & max stoelen. En nu de dagen weer korter worden en de buitentemperatuur weer lager, zijn wij super blij met onze nieuwe benedenverdieping!

Kijk hier naar het eindresultaat!

Mooie bos bloemen!


Deze tafel hebben we via marktplaats gevonden en is eigenlijk inklapbaar. Hij is helemaal van eiken en aardig stevig voor een tafel die dun kan worden :-0. Ik heb hem helemaal behandeld en voorzien van tig lagen witte trapverf van Rambo. Dat kan tegen een stootje. De bedoeling is dat deze tafel vervangen wordt voor een blijvertje. We wisten niet welke vorm tafel we nou echt wilden, dus dit is een mooie tijdelijke oplossing. Deze gaan we straks gewoon gebruiken voor partijtjes.
De stoelen mix zie je nu veel in woonmagazines. Ik vind het leuk, maar de stoelen moeten kwa kleur of materiaal wel bij elkaar passen. Deze stoelen zijn van de Ikea. Kunnen lekker tegen kindergedoe en zien er niet te massief uit.
Het kleed is lekker glad en gemakkelijk te reinigen. Ideaal voor onder deze tafel. Van Ikea.


Ons zit en chill gedeelte. Ik wilde geen grote salontafel meer, om de ruimte meer... ruimte te geven...

We hebben veel natuurtinten gebruikt variërend van licht houtkleurig en wit, tot creme-, klei- en grijstinten.
Het grove kleed (Ikea) is echt een aanwinst! Ik en de kids liggen er dagelijks op. Het is lekker zacht en warm, maar maakt de ruimte niet klein. De gordijnen zijn van de karwei (jaja), op maat gemaakt en van de Ikea, zelf op maat gemaakt. De deurmat heb ik gesneden uit vloerkleed. Ik vond gewoon geen deur mat in kleuren die bij ons interieur paste, dus heb ik een groot stuk vloerkleed gekocht en daar kan ik 3 maal een mat uit snijden. Dezelfde mat vind je ook in onze gang, maar over de gang make-over blog ik later weer.

Geen grote salontafel meer voor ons, maar wel kleine bijzettafels. De grijze bijzettafel (Ikea) is eigenlijk een poef. Soms gebruiken we hem om te zitten (past ook aan de eettafel), maar soms zet ik er een dienblad op (heb er echt heel veel in alle soorten en maten) en gebruik ik hem als hapjes tafel. De wit met eiken bijtafel is van de Leenbakker.


Niet te veel frummels voor mij. Ik houd wel van geurtjes in huis, dus de scented chips warm ik in een..... mini chocolade fondue setje... Vind ik zoveel handiger dan de originele branders.. De uil is van WOONXL en de onderzetters van Ikea.


Nog meer bijzettafels, die verplaatsbaar zijn. De houten tafel is van Loods5 en de witte is van de Kwantum. De witte kun je ook inklappen en het blad kun je dan weer gebruiken als dienblad. Bovendien kan die ook weer buiten gebruikt worden. Ik houd van praktische items...

Deze mix staat nu eigenlijk altijd op de eettafel. Tenzij ik een mooie blos bloemen krijg ;-)...
Ik heb echt heel veel dienbladen in alle soorten en maten. Die wissel ik altijd af in het interieur om dingetjes op te zetten. Dan oogt het vaak minder rommelig. Deze grote past precies op de grijze poef.


Wij zijn zo blij met deze bank! We hadden een beperkt budget voor het herinrichten, dus ik zocht stad en land af. Eerst keken we naar tweede hands merk banken, maar we vonden niks passends. Ook waren de vraagprijzen echt mega, terwijl de banken tweedehands waren. We hebben een stuk of 5 banken bezocht, maar het bleek toch niet ons ding te zijn. Gelukkig was het uitverkoop en zagen we veel leuke banken bij diverse aanbieders. Onze favorieten stonden bij Loods5. Maar toch twijfelden we elke keer over de vorm en de stoffen. Ik wilde geen hoekbank meer om de flexibiliteit in de living te kunnen houden. Een hocker en een brede bank en een goede luie stoel moesten het worden. Vind dat maar eens passend bij elkaar. Nou het lukte me gewoon vanuit mijn luie oude stoel bij Wehkamp.nl. Wel een risico, want je kunt hem niet eerst even zien voor je hem koopt. Maar met de reviews van klanten, een goede prijs, 5 jaar garantie, snelle levering en retourrecht van 14 dagen, hebben we de gok gewaagd. Niet verkeerd hé!

http://itisgoodinmyhood.blogspot.nl/2013/10/diy-dip-dye-lampenkappen.html
Deze lamp is er 1 van 3, waar ik erg blij mee ben. Ik heb ze zelf geverfd en ben erg tevreden met het resultaat. Het past perfect bij ons interieur. Wil je weten hoe ik de kap heb geverfd? Klik dan op de link hierboven.


Het tafeltje is een DIY van steigerhout. Deze heb ik afgelakt met klei kleurige verf van histor. Ook die was dik afgeprijsd en precies wat ik zocht!
De drie schapenstoeltjes heb ik van de Kwantum. Ze zijn heerlijk zacht en zien er superleuk uit. Het speelgoed is ook allemaal van natuurlijk materiaal. Ik heb er onder andere een boter-kaas-en-eieren spel op gezet, die ik bij de Albert Heijn kocht. Van hout nog wel! Als bakje voor de stiften heb ik een rieten bloempot van de Ikea neergezet.


Tadaaa!! De DIY teevee kast. Ik ben er zo blij mee. En ook een beetje trots, want wat is het toch een bakbeest, maar ruimtelijk! Ik zeg altijd dat je niet sterk hoeft te zijn, als je maar slim bent. Zo heb ik dit gevaarte dan ook in mijn eentje naar binnen gekregen met de meubel rollators, die nu gebruikt worden voor dekens en instrumenten. Uiteraard heb ik die ook in passende kleuren geverfd. Het tv-meubel is wit geverfd.
Een voorbeeld voor het meubel vond ik in het 101-woonmagazine. Ik heb er een beetje mijn eigen draai aan gegeven en dus ook niet echt het werkvoorschrift gevolgd. Zo heb ik aan de achterzijde holle ruimtes gelaten voor de stekkers van alle apparatuur. Ik vind het storend als ik dat nog zie liggen. Nu is het lekker veilig weggemoffeld.






Het was een gokje, maar ik vond deze glimmers zo mooi. De lampjes dus... Nu blijkt dat je steeds meer koperen items ziet, dus ik had goed gegokt. Ik vond het koper wel een beetje de draak steken met de voor de rest rustige tinten. Daarom wilde ik ze persé hebben.


Ik ben erg blij met de kleurenmatch. Deze kast hadden we trouwens al. Het enige dat we niet weg gedaan hebben. Hoewel. Onze bank staat ook nog buiten. Onder heel veel zeil, met de stille hoop dat we hem volgend jaar (op zijn Amerikaans) nog kunnen gebruiken om te chillen.
Op de kast staat o.a. een geur van Sabon, bordeaux. Love it!




Waar is de liefde in huis zonder LoveSeat?? Deze stoel vond ik zo leuk en hij past perfect bij ons nieuwe interieur. Hebben dus! Het schapen kleed erop maakt hem extra cosy.



 DIY lamp 2

Gezellig hoekje, close up
Nog meer DIY items! Zie je het bord boven de tafel? Die heb ik gemaakt van een lat van een lattenbodem, deurknoppen van Loods5, ketting en schroeven en MDF plaat. Ik heb er drie van gemaakt, elk in een andere tint. Ik ga hier nog foto's of iets dergelijks op bevestigen. Hoe? Daar ben ik nog niet helemaal uit dus ik wacht er nog even mee.

Bord in trapgat

Bord op de metallic muur


Deze kussens hadden we al. Ik heb ze ooit bij de Ikea gekocht. Eigenlijk koop ik elk seizoen wel een kussentje of sloopje bij de Ikea. Onze vorige bank was mega en ook erg diep, dus daar had je dit wel bij nodig. Nu houden we het subtiel. Deze kussens vind ik wel passen bij onze huidige kleurstellingen.

Dit seizoen zie je veel gebeuren met stoffen. Ik heb het zelf ook toegepast in ons interieur en nu merken we de voordelen al er van. We hebben 3 kleden neergelegd in de woonkamer en subtiel gebruik gemaakt van kussentjes en dekentjes. Verder hebben we de zachte stoeltjes in de kinderhoek en het schapenvachtje op de LoveSeat. Daar krijg je toch gelijk een knus thuis gevoel van??

Schapenvachtje op de love seat.

Ons lig en knuffelkleed

Het zachte loopkleedje in de speelhoek

Schapenvacht stoeltjes bedekking


Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren met dit blog. Je huis van een Make Over voorzien doe je niet zomaar. Het kost tijd en planning en vooral ook geld en lichamelijke kracht. Als je denkt klaar te zijn, komt er wel weer een klus tevoorschijn. Of je moet weer schroeven, kit of kwasten hebben, of je komt weer allemaal leuke dingen tegen om je huis in te richten. Organisatie is dus een must. Net als een visie. Ik zeg altijd: "bij twijfel niet doen", "neem je tijd", "houd bij alle aankopen een totaalbeeld voor ogen". Anders wordt het chaos en heb je een hutje me tutje huis. Zonde, want je huis is de plek waar je tot rust moet kunnen komen.

Je kunt me altijd mailen voor vragen en inspiratie: roozed@gmail.com

Sweet greets,
Rosalie

No comments: