Onderwerpen

Sunday, October 6, 2013

Het is thee tijd!




Al vanaf dat ik op mezelf woon (bijna 18 jaar inmiddels whaaaa!!), haal ik de lekkerste theetjes in huis. Aanvankelijk haalde ik ze vooral bij “de Tuinen”, omdat ze daar Celestial en Twinings verkochten, wat toch net anders was dan de 7 soorten Pickwick in de supermarkt. Inmiddels is het assortiment in de supermarkt behoorlijk uitgebreid, maar ook online en in diverse natuur- en echte theewinkeltjes, vind je superveel lekkere theetjes. Er zitten nu ook meer luxe varianten bij, van die theetjes die je voorheen alleen maar in een theehuis kon drinken. Nu kan dat gewoon thuis. Heerlijk!



Ik heb dus best veel verschillende theesoorten in huis. Ik drink vooral looizuurvrije kruidenthee, omdat ik geen zoet wil toevoegen. Zwarte thee en smaakjesthee uit de supermarkt heeft vaak toch een bittere nasmaak en dan heb ik de neiging om dat te compenseren door veel suiker en honing toe te voegen. Ook wel eens lekker, maar niet om de hele dag door te drinken.


Het leek me leuk om wat reviews te schrijven over theetjes die ik graag drink en over nieuwe theetjes. Gistermiddag heb ik met mijn dochter een thee-proeverij gehouden. Het was lekker weer, dus we konden in de tuin in het zonnetje serieus te werk gaan. Haha.


We hebben 8 theesoorten geselecteerd om te reviewen:
Pretty Stout en Pretty Healthy Boost van Pretty Tea
Black Tea Chai van English Tea Shop
Sweet Chai van Zonnatura
Relaxing van Fair Trade Original
Koude thee van Zonnatura
Bengal Spice van Celestial
Lavender Serenity van Pickwick


Wil jij meer over deze thee weten? Lees dan snel verder!

Onze selectie voor de review


Theetjes bereid. Wij zijn er klaar voor!

Pretty Stout van Pretty Tea

Deze thee bevat rooibos, kaneel, kardemom, gember, zwarte peper en kruidnagel. Omdat rooibos geen “echte” thee is, is deze thee “stout”. De omschrijving op de website doet vermoeden dat je verrast zult worden terwijl je hem drinkt, omdat je elke keer andere smaken naast de rooibos zult proeven. 



Waar te koop?
http://prettyskin.nl/index.php/prettyskin-webshop/prettytea
Soms vind je Pretty Skin ook op events. Volg de facebook pagina en je wordt automatisch op de hoogte gehouden: https://www.facebook.com/www.prettyskin.nl?fref=ts


Prijs?
€ 4,49 per zakje
€ 39,95 voor een theepakket met volgens mij wel 10 zakjes van de verschillende smaken thee.


Vorm?
De thee zit in een mooie verpakking die hersluitbaar is. Het is losse thee, dus je hebt losse tea bags nodig of een thee ei. De Pretty Stout is niet heel grof dus ik geef de voorkeur aan de losse tea bags.


Kleur?
De thee is best sterk, dus hij kleurt ook snel als je er water bij schenkt. Past perfect bij de tijd van het jaar: oranje/rood/bruin.


Geur?
Ruikt lekker kruidig en warm.


Smaak?
Mijn dochter riep gelijk “rooibos”! Ik zelf proefde inderdaad de zwaardere kruiden zoals de kruidnagel en de kaneel, de kardemom maakt hem extra kruidig, maar niet té moet ik er wel bij zeggen. De peper geeft een beetje Spice. De omschrijving op de website klopt eigenlijk wel. De thee is lekker en verrassend. “Kan gedronken worden als een sapje”, zei mijn dochter erbij. Deze thee is erg lekker ook op koude dagen, omdat hij warmend werkt door de kruiden. Lekkere thee!

De losse thee en de thee in mijn bloem ei van de Ikea.

whoops, de volgende keer toch een t-sac gebruiken!

Handig! Verkrijgbaar bij o.a. natuurwinkels


Pretty Healthy Boost van Pretty Tea 


Deze thee bevat citroengras, kruizemunt, kamille, melisse, aardbei, bramenblad, pepermuntblad, citroen, limoen, aalbes, aardbei en framboos. Allemaal kruiden die gebruikt worden om de weerstand op te krikken. Daar is deze thee dan ook echt voor bedoeld. Healthy Tea!


Waar te koop?
http://prettyskin.nl/index.php/prettyskin-webshop/prettytea
Soms vind je Pretty Skin ook op events. Volg de facebook pagina en je wordt automatisch op de hoogte gehouden: https://www.facebook.com/www.prettyskin.nl?fref=ts


Prijs?
€ 4,49 per zakje
€ 39,95 voor een theepakket met volgens mij wel 10 zakjes van de verschillende smaken thee.


Vorm?
De thee zit in een mooie verpakking die hersluitbaar is.  Het is losse thee, dus je hebt losse tea bags nodig of een thee ei. Deze thee is grof genoeg om hem in een thee ei te doen, zonder dat het eruit loopt.

Deze thee is redelijk grof, dus een thee ei is prima!


Kleur?
Deze thee kleurt een beetje mosterd, honing geel. 



Geur?
Mijn dochter vond hem naar menthol ruiken, maar ik omschrijf het meer als kamille gemengd met citroengras. Een lichte, verzorgende geur.


Smaak?
De smaak is niet erg sterk. “Het is een waterige thee”, zei mijn dochter. Ik proef vooral citroengras en kamille, dus wat ik ruik is wat ik proef. Maar er zitten veel meer kruiden in dan je zou denken. Ze overheersen niet, terwijl ze wel hun werking kunnen doen. Het is een kalmerende thee. Je kunt hem de hele dag door drinken, omdat hij niet te zwaar valt. 

Concentratie voor de beste smaakbeleving


Black Tea Chai van English Tea Shop


Deze thee kwam ik recentelijk tegen bij de Makro en ik zag hem een paar dagen geleden ook bij de Jumbo in de schappen staan. De verpakking is best aantrekkelijk en trok mijn aandacht. De tekst: Spicy, warming and exotic, our Black Tea Chai is sure to enrapture your taste buds. Met hun creatieve marketing zit het wel goed. De thee is verpakt in zakjes, die elk in een eigen verpakking zitten. 
Er zit in: zwarte thee, kaneel, kardemom, foelie, nootmuskaat, kruidnagel, gember, zoethout, steranijs, venkel, sinaasappelschil, zwarte peper. Dit is allemaal biologisch of organisch. Er zit een leuke omschrijving bij hoe je hem moet bereiden. Ook kun je er ijsthee van maken.


Waar te koop?
Ik zag hem bij de Jumbo en Makro. Ik weet niet of deze thee ook bij andere supermarkten wordt verkocht.


Prijs?
Oeps vergeten. Tussen de € 2,- en € 3,- voor een verpakking met 20 zakjes.


Vorm?
De thee wordt verkocht in mooi bedrukte kartonnen doosjes. Hier zitten separaat verpakte buidelzakjes in met de thee erin.


Kleur?
Hij kleurt heel snel, dus ik laat het zakje niet de voorgeschreven 3-4 minuten zitten. De kleur is rood/bruin.


Geur?
Een echte chai geur, dus kruidig en warm. Je ruikt de kardemom, kaneel en kruidnagel goed.


Smaak?
De smaak is behoorlijk sterk, niet erg zoet. Deze omschrijft zich als peperachtig, houtachtig, kruidig. Er blijft een bittere smaak achter, dus zoeten met melk en honing is het lekkerst. Maar zo maak je eigenlijk ook de beste chai thee, dus de thee is zoals beloofd wordt.





Sweet Chai van Zonnatura
We love Sweet Chai!

Deze thee kwam ik afgelopen zomer voor het eerst tegen in de supermarkt. Deze staat bij de oplosbare korrel theetjes. Ik houd van Chai thee, dus ik heb me snel laten verleiden door deze nieuwe variant. De eerste keer dat ik hem thuis ging proberen, rook ik aan de thee in het potje. Dat kun je beter niet te diep doen, want de thee is erg poederig en de kruiden stuiven zo je neus in. Behoorlijk scherp! Ik kreeg gelijk tranen in mijn ogen!
De thee is reeds gezoet dus je bereid hem alleen met warme melk. Hier doe je één tot drie theelepels van het poeder in, even roeren en klaar.
Wat zit er in? Suiker, gember, groene thee, vanille, kaneel en kruitnagel. Het is van Zonnatura, dus het is zonder onnodige, chemische toevoegingen.


Waar te koop?
In de meeste supermarkten waar ze een Zonnatura assortiment hebben.


Prijs?
Tussen € 2,- en € 3,-, ligt aan de winkel en eventuele aanbiedingen.


Vorm?
De thee zit in een rond potje van karton met een hersluitbaar deksel erop. De thee zelf is korrelig en poederig. Het lijkt net op sterk gekruide suiker.

Pittig spul, dus niet van snuiven. Maar als je hem drinkt.... Heerlijk!

Kleur?
Doordat je hem met melk aanmaakt is de kleur melkachtig met lichtbruine spikkels erin van de kruiden.


Geur?
Zacht, kruidig is de beste omschrijving van de geur. Dat zachte komt vooral door de melk.


Smaak?
Wij vinden hem heerlijk! Je proeft de kruidnagel en kaneel, samen met het zachte van de melk. Hij is lekker warm en zoet en niet te gekruid, maar toch erg smaakvol. Zoals chai thee hoort te zijn eigenlijk. Nom nom

Yes, Melksnor! Hoort bij deze tractatie!


Relaxing van Fair Trade Original



Deze thee kocht ik in de fair trade winkel in Brunssum in Limburg. Ik wilde de combinatie van vanille met lavendel wel proberen. De verpakking vond ik ook mooi uitzien, dus ik heb een gezond theepakketje laten samenstellen voor een jarige job. Er zit dus in ieder geval vanille in en lavendel, maar ook valeriaan en kamille. De verpakking belooft een sereen theetje.
http://www.fairtrade.nl/producten/koffie-en-thee/thee/relaxing
Tekst: “de lekkerste manier om iets goed te doen”. Geeft toch weer een extra ontspannen theemoment gevoel.


Waar te koop?
Online kun je kijken op http://www.fairtrade.nl/waar-te-koop waar je de producten kunt kopen. Sommige supermarkten verkopen wel fair trade producten, maar niet de thee. Als je bij een fair trade winkel terecht kunt, vind je hem in ieder geval wel. Online aankoop mogelijkheden kon ik niet vinden L, wel informatie over de thee.


Prijs?
De thee kost geloof ik € 3,49 voor 1 pakje.


Vorm?
Het doosje is van karton en heeft een kleine pyramide vorm, met plat dak weliswaar. Het ziet er redelijk luxueus uit voor thuisthee. De zakjes zijn pyramide vormig en rijkelijk gevuld. De thee in deze zakjes ziet er heel mooi en kleurig uit ook. Ik vond de thee zelf er het mooist uitzien van alle thee die we in deze review beoordeeld hebben.

Mooie thee!

Lekker gevuld zakje


Kleur?
Gezette thee is licht gelig van kleur.



Geur?
De geur is licht, bloesemig. Je ruikt een snufje van de lavendel. Overheersend is de kamille.


Smaak?
Ik vind de thee heel lekker om te drinken. Het is een rustige thee, kalmerend. Hij smaakt erg gezond. Haha. De nasmaak is lavendel, wat ik erg lekker vind. Deze thee kun je een hele dag drinken, zonder dat je hem beu raakt. Als je dat een weekje doet, voel je je volgens mij ook echt gereinigd. Heb ik nog niet gedaan, want ik houd van afwisseling.


Frisse thee van Zonnatura

Met koud water bereiden...

Deze thee wilde ik natuurlijk ook proberen toen ik hem deze zomer zag staan in de supermarkt. Hallo, calorie arm drinken met smaak! Het is een groene thee met sinaasappel- en muntsmaak om aan te maken met koud water. Een verfrissende ijsthee is eigenlijk de belofte. 100% biologisch.


Waar te koop?
Onder andere in de supermarkten met een Zonnatura assortiment, maar online bij Albert.nl bijvoorbeeld kun je hem ook krijgen.


Prijs?
€ 1,89 bij de Albert Heijn.


Vorm?
Deze frisse thee zit in het bekende zonnatura doosje met de bekende print erop. De buideltjes thee zijn separaat in een papiertje verpakt. Komt hier frisse thee uit??

yup, koude thee uit een zakje dus!

Kleur?
De kleur is donkergeel. Het liet me aan ochtendurine denken, sorry. Hij smaakt wel gewoon naar thee hoor J!


Geur?
De geur van citroen/mandarijn lijkt te overheersen. Er zit alleen geen citroen in. Munt zit er wel in, maar ik en mijn dochter ruiken dat er niet echt doorheen.


Smaak?
Eliorah vond de thee smaken naar een suikervrije citroenlollie. Een traktatie dus! Het is heel fris en citroenachtig van smaak, ook al zit dat er niet in. Echt niet?? Niet volgens de verpakking. De nasmaak is wat bitter, maar dat is volgens mij altijd bij zwarte thee in een zakje. Het verbaasde mij overigens dat de thee zo snel introk, ondanks dat het water koud was. Lekker drankje voor in de zomer! Een thee om de hele dag door te drinken.



Bengal Spice van Celestial

Tijger thee??

Deze thee is sinds een grieperige winterdag onze favoriet. Ik zocht naar warmte en kalmering van mijn pijnlijke keel die dag en bij gebrek aan een winkel in de buurt met Chai thee, kocht ik deze thee bij de jumbo om de hoek. Gelet op de kruiden, ging ik er van uit dat hij bij benadering zou smaken als chai thee. Omschrijving op de verpakking: “a zesty blend of spices and the creamy sweetness of vanilla”. Yup! Open je de verpakking dan lees je in de klep over “Project Tiger”. Ik moet zeggen dat me dit nog niet eerder is opgevallen, maar logisch het is Bengal Spice… Bengaalse Tijger… Ik kan het wel linken met de thee… Pittig!
Er zit in kaneel, cichorei, carobbe, vanille aroma, gember, kardamom, zwarte peper, nootmuskaat en kruidnagel. Eigenlijk hetzelfde als in de meeste Chai thee, vandaar dat ik destijds de gok wel durfde te wagen.
Prettig vind ik ook dat ze beloven dat ze op een etnisch verantwoorde manier telen en de verpakking van 100% gerecycled materiaal is.


Waar te koop?
Ik koop hem bij de jumbo, maar vast is hij ook bij de Tuinen en online verkrijgbaar. Bij de Albert Heijn heb ik deze nog niet gevonden. Daar verkopen ze overigens wel thee van Celestial. O.a. de Sleepy time, die ook lekker is J.


Prijs?
€ 2,38 ongeveer voor 47 gram, 20 zakjes


Vorm?
De verpakking is 100% van papier, ook binnen in het doosje. De vierkante theebuidels zitten twee aan twee aan elkaar vast. Je hebt 1 zakje nodig voor 1 pot. Ik zet ongeveer 3 losse grote mokken thee met 1 zakje.

Bengal Spice, goed voor jou, maar ook een verantwoord theetje. Drinkt extra lekker!

Kleur?
Deze thee is super snel ingetrokken en heel sterk van kleur. Het is een donker rood/bruine kleur.


Geur?
De thee geeft een sterke, kruidige geur af. Je ruikt vooral vanille, kruidnagel en kaneel.


Smaak?
Deze thee is super lekker zonder toevoegingen als suiker, honing of melk. Hij is heel zoet en kruidig van zichzelf. Drinkt heel lekker en verwarmend weg. Je kunt hem goed in de ochtend drinken als opstarter en ’s avonds als verwarmer, maar dan zou ik er zelf wel honing en melk bij doen. Met honing en melk is het een Chai thee. Het is super lekker als je verkwikking nodig hebt. Afgelopen winter heb ik deze thee doorlopend gedronken, omdat hij zo verwarmde en als ik last had van mijn keel dan dronk ik het liefst deze thee (net als mijn kinderen). Soms maak ik een halve kop melk warm, dompel daar het zakje in, doe er een beetje water bij en honing en whoppa, tractatie! Maar zoals gezegd ook naturel is deze thee echt onze lievelingsthee!



Lavender Serenity van Pickwick

Een klein cadeautje dat thee heet

Toen ik deze thee tegenkwam in de supermarkt, dacht ik gelijk aan hoe slim Pickwick dit nieuwe product heeft neergezet. Mensen zoeken naar luxe en troost, maar willen en kunnen hier niet al te veel geld aan uitgeven. Deze thee speelt hier perfect op in. Je waant je met de tekst en de verpakking in een wellnesscenter, thuis welteverstaan. Hoe luxe is dat? Pickwick is bovendien bijna overal te krijgen, dus de afzetmarkt is mega. Deze thee wil je voor jezelf kopen, maar ook voor je vriendin of moeder of wie dan ook die wel een leuke verrassing verdient. En het is nog betaalbaar ook! Wow! Smart job Pickwick! 
Je kunt nu ook een sample aanvragen voor jou en iemand anders via http://pickwick.nl/thee/wellbeing-moments/green-hammam/
Doen!!

Klinkt goed toch??

Waar te koop?
In supermarkten en online. Toets pickwick wellbeing in en je krijgt een hoop hits.


Prijs?
€ 1,99 voor 27 gram


Vorm?
De verpakking is een mooi plat doosje van glanzend karton. Je opent hem als een sieradenbox. Adem in via je neus en ruik de heerlijke lavendelgeur. Neem even de tijd om de tekst te lezen op de flapjes over ontspanning, deep tissue massages enzovoorts, flapjes aan de kant en zie daar: een plastic zakje met 15 theebuideltjes met heerlijk geurende thee.

Tadaaaaa! Jammer dat je nu niet kunt ruiken wat je ziet...

De geurige boosdoeners...
Misschien kan ik ze ook gewoon in mijn kast hangen als geurbuidels???

Our cup of tea

Kleur?
De thee is na bereiding als een vosje, rood/bruin en helder.


Geur?
Die is echt supersterk, lekker. Je ruikt veel lavendel en een beetje zwarte thee.


Smaak?
Hij is best sterk van smaak, de zwarte thee overheerst hier wel meer dan de lavendel. De thee moet dus echt maar heel licht trekken voor mij of aangezoet worden met honing of rietsuiker. Alleen al door de teksten op de verpakking, de geur voor bereiding van de thee en de luxe verpakking waan je je in ruststand en ga je genieten van deze thee. Echt een momentje voor jezelf, maar liever samen.

Zo, heerlijk momentje voor jezelf!


Zo dat waren onze bevindingen van de thee die wij geselecteerd hebben. We vonden het leuk om te doen, dus hier gaan wij vaker voor zitten!

Bijna alles opperdepop.
Raad eens welke thee helemaal op is gegaan??
Hint: onze twee favo theetjes kon Eliorah echt niet laten staan...

Vond je onze review leuk? Houd mijn blog dan in de gaten. Mocht je zelf leuke producten of hapjes of drankjes hebben of kennen, die je door mij gereviewd wilt zien, laat het mij weten op roozed@gmail.com

Hi hi deze kreeg ik van mijn schoonzus toen ze hoorde dat ik een thee blogje wilde gaan schrijven.
Onze thee was gelukkig helemaal lekker. Het klinkt wel grappig. Maar het is alleen geen thee.
hihi

Sweet greets!
Eliorah & Rosalie

No comments: